Ofte Stilte Spørsmål

Booking og utleie 

Hvordan booker jeg et produkt? 

  1. For å leie et produkt må du fylle ut feltene på booking-siden. Ikke alle produktene kan leies fra samtlige flyplasser, så for at du skal finne frem til tilgjengelige produkter er alle feltene obligatoriske.
  2. Velg produktet du ønsker å leie. Pass på at informasjon (flyplass, dato og innenlands/utenlands reise er korrekt)
  3. I nedtrekksmenyen velger du tidspunkt for henting og levering på flyplassen. Trykk "Book"
  4. Produktet er nå lagt i handlekurven og er reservert i to timer.
  5. Ønsker du å leie flere produkter gjentar du prosessen over 
  6. Ved betaling blir du bedt om å fylle ut ytterligere informasjon, slik at vi kan ta kontakt om det er endringer vedrørende din booking.
  7. Når du kommer til flyplassen for å hente ut leieproduktet blir du bedt om å fremvise din ordre bekreftelse som ble sendt på e-post. Når du henter ut produktet trenger vi en signering. Andre kan hente produktet på vegne av deg, og du trenger ikke å fremvise legitimasjon.

Ved innlevering av produktet minner vi om at dette må foregå på samme flyplass som det ble hentet ut. Ved forsinkelser, skade eller annet ta kontakt med vår kundeservice på info@barnombord.no

Jeg har ikke mottatt ordrebekreftelse på e-post 
Ordrebekreftelsen blir sendt til samme e-postadresse du oppga ved booking. Vi anbefaler å gjennomgå eventuelt søppelkurv eller spamfilter. Mottar du ikke ordrebekreftelsen umiddelbart etter at du har foretatt en bestilling ta kontakt med oss på e-post info@barnombord.no


Kan jeg booke produkter på flyplassen?
Du kan booke via våre hjemmesider helt frem til du ønsker å hente produktet. Det er ingen betalingsløsning ved utleveringsstedene, men du vil motta en ordrebekreftelse på e-post umiddelbart etter at du har lagt inn en bestilling slik at du kan hente ut produktet. Vi tar forbehold om at produktet du ønsker å leie ikke er tilgjengelig og anbefaler imidlertid at du sjekker om produktet er ledig og booker i forveien, slik at du får en stressfri avreise.

Hvorfor kan jeg kun velge å hente og levere et produkt innenfor enkelte klokkeslett når jeg skal booke?
I våre systemer er flyplassenes åpningstider veiledende for når du kan foreta en booking. På enkelte flyplasser kan du likevel hente og levere produkter utenom disse åpningstidene. For detaljer om din flyplass velg ønsket inn- og utleveringssted i listen ovenfor.

Når du leier et produkt hos oss er produktet reservert fra kl. 00.01 - 23.59 på valgt dato, det vil si at ved mulighet kan hente et produkt i forkant av din reise. 
 

Hvor lenge i forveien må jeg booke et produkt?
Du kan booke via våre hjemmesider helt frem til du ønsker å hente produktet. Det er ingen betalingsløsning ved utleveringsstedene, men du vil motta en ordrebekreftelse på e-post umiddelbart etter at du har lagt inn en bestilling slik at du kan hente ut produktet. Vi tar forbehold om at produktet du ønsker å leie ikke er tilgjengelig og anbefaler imidlertid at du sjekker om produktet er ledig og booker i forveien, slik at du får en stressfri avreise.

Hvor lenge kan jeg leie et produkt?
Du kan leie et produkt så lenge du ønsker. Ved booking vil prisen bli regnet ut etter hvor lenge du ønsker å leie.


Inn- og Utlevering 

Hvor kan jeg hente leieproduktene?
Du kan hente leieprodukter på ni flyplasser i Norge. For detaljer om våre flyplasser se listen nedenfor.

Hvor leverer jeg leieproduktene?
Du kan levere leieprodukter på ni flyplasser i Norge. For detaljer om våre flyplasser se listen nedenfor.

Kan jeg hente et produkt utenom flyplassens åpningstider?
På enkelte flyplasser kan du hente og levere leieprodukter utenom åpningstidene. Finn din flyplass i listen nedenfor for detaljer om åpningstider, henting og levering.

  1. Bergen Lufthavn Flesland
  2. Bodø Lufthavn
  3. Harstad/Narvik Lufthavn Evenes
  4. Oslo Lufthavn Gardermoen
  5. Sandefjord Lufthavn Torp
  6. Stavanger Lufthavn Sola
  7. Tromsø Lufthavn
  8. Trondheim Lufthavn Værnes
  9. Ålesund Lufthavn Vigra

Hvor leverer jeg leieproduktene?
Leieproduktene leveres på samme flyplass som du hentet. For detaljer finn din flyplass i listen over. Har du allerede booket et produkt finner du også informasjon om dette i ordrebekreftelsen.


Priser for utleie 

Hvor mye koster det å leie et produkt?
Våre priser kalkuleres utifra hvor lenge du ønsker å leie. Se våre priser her.

Betaler jeg depositum ved leie?
Du betaler ikke depositum ved leie av våre produkter. Som leietaker er du selv ansvarlig for produktet og eventuelt tilbehør under leieperioden. Dersom produktet eller tilbehør skulle bli mistet, tapt, ødelagt eller skadet kan du bli holdt erstatningsansvarlig. Normal slitasje regnes ikke som skade. 

Hvorfor må jeg oppgi om jeg reiser innenlands eller utenlands?
Produkter som leies for flyreiser direkte til utlandet er fritatt merverdieravgift så fremt produktene hentes på flyplassen og tas med/sendes direkte ombord på flyet. Som leietaker må du imidlertid kunne fremvise reisedokumentasjon (flybillett, boardingkort, reisekvittering ol.) ved en eventuell kontroll. Dersom du skal leie produkter for Norge vil kjøpet falle innunder regleverket for merverdieravgift. Ved booking er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med disse vilkårene.

Skal jeg velge innenlands eller utenlands-reise hvis jeg mellomlander i Norge før jeg reiser til utlandet?
Regelverket for fritak av merverdieravgift gjelder kun ved direkte flyvning til utlandet. Dersom du skal mellomlande i Norge ved utreise er dette momspliktig, og du skal da velge "innenlands" ved booking. Ved booking er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med disse vilkårene.

Hvorfor vises ikke MVA når jeg booker for utenlandsreiser?
Produkter som leies for flyreiser direkte til utlandet er fritatt merverdieravgift så fremt produktene hentes på flyplassen og tas med/sendes direkte ombord på flyet. Som leietaker må du imidlertid kunne fremvise reisedokumentasjon (flybillett, boardingkort, reisekvittering ol. )ved en eventuell kontroll. Dersom du skal leie produkter for Norge vil kjøpet falle innunder regleverket for merverdieravgift. For mer informasjon se Skatteetatens sider.

Hva gjør jeg om jeg ved en feiltakelse har booket for innenlands når jeg reiser utenlands?
Har du ikke valgt riktig, og kan dermed heller ikke fremvise dokumentasjon ved eventuelt ettersyn, er du selv ansvarlig for dette. Oppdager du dette umiddelbart etter booking kan du ta kontakt via e-post info@barnombord.no. For mer informasjon se Skatteetatens sider.


Utleieprodukter 

Hvilke produkter kan jeg leie?
Du kan leie følgende produkter:

  1. Stokke® PramPack™ Vognbeskyttelse
  2. Ultimate Bilstolbeskyttelse
  3. Babyzen YOYO Reisetrille
  4. Doona+ Bilstol og reisetrille
  5. Britax Bilstol
  6. Mifold Bilpute
  7. CARES Sikkerhetssele
  8. FlyeBaby™ Barneseng/hengekøye for fly

Hvorfor kan jeg ikke leie alle produktene på alle flyplassene?
BarnOmbord har begrenset plass på flyplassene og på bakgrunn av dette er derfor ikke alle flyplassene som har mulighet til å oppbevare og lagre alle våre utleieprodukter.

Eksempelvis kan Britax og Doona+ per i dag kun leies fra Oslo Lufthavn Gardermoen, og Babyzen YOYO kan, i tillegg til Gardermoen, leies på Bergen Lufthavn Flesland, Stavanger Lufthavn Sola og Tronheim Lufthavn Værnes.

Hvor ofte rengjøres bilstolene og reistrillene? 
Våre bilstoler og reisetriller, samt tilbehør, rengjøres og vaskes mellom hver utleie. Før innlevering av et leieprodukt er du også selv ansvarlig for å levere tilbake produktet i god stand. Det kan forekomme et rengjøringsgebyr på kr 150.-, om produktet leveres tilbake uten at det har blitt fjernet smuss som matrester, sand ol. Du kan lese mer i våre 
vilkår.

Hvor ofte sjekker dere utleieproduktene for skade?
Alle våre utleieprodukter sjekkes for skade ved innlevering. Babyzen YOYO, Doona+ og Britax sjekkes spesielt for å sikre at det ikke har forekommet skade som vil gå utover sikkerheten ved bruk av produktet.

Hvor lenge leier dere ut en bilstol før den byttes ut?
Våre bilstoler leies ut for en maksimum periode av 4 år, dette er for å sikre at produktet er innenfor de tilnhver gjeldene retningslinjer for sikring av barn. Oppdager vi skade fjerner vi dette produktet umiddelbart og erstatter det med et nytt.

Passer min vogn i en Stokke® PramPack™?
 Stokke® PramPack™ er en romslig barnevognbeskyttelse og passer de fleste vogner og tvillingvogner. Du kan lese mer om størrelser og hvordan du pakker barnevognen  her.

Passer min bilstol i en Ultimate bilstolbeskyttelse?
De fleste bilstoler vil passe i Ultimate bilstolbeskyttelse. Bilstoler med base får også som regel plass om du tar av basen og setter den i bilstolen. Selv små bilstoler i gruppe 0/babystol uten base kan denne pakkes og fortsatt være tilstrekkelig beskyttet. Bilstolbeskyttelsen er meget tøyelig og har utvendige mål: H: 76cm x B: 46cm x D: 48cm. Du kan lese mer om størrelser og hvordan du pakker bilstolen  her. 


Garanti og skade 

Hva skjer om et leieprodukt blir skadet når jeg er på reise?
Du finner utfyllende detaljer om garanti og skade her.

Hvem er erstatningspliktig om et leieprodukt blir skadet under reise?
Har du leide en Stokke® PramPack™  eller Ultimate Bilstolbeskyttelse kan du lese mer om dette her. Har du leid andre produkter som  blir skadet under reisen finner du detaljer om dette i våre vilkår. Som kunde er du selv ansvarlig for produktet og eventuelt tilbehør under leieperioden. Dersom produktet eller tilbehør skulle bli mistet, tapt, ødelagt eller skadet kan du bli holdt erstatningsansvarlig. Normal slitasje regnes ikke som skade.

Hva gjør jeg om jeg glemmer å levere inn et produkt?
Glemmer du å levere inn et produkt ta kontakt med oss på info@barnombord.no. Du vil bli belastet for antall døgn fra den opprinnelige innleveringsdatoen til produktet er levert. For satsene for hvert produkt se våre vilkår.

Kan jeg hente og levere et leieprodukt på ulike flyplasser?
Per i dag kan du kun hente og levere leieprodukter på samme flyplass. Dette er med tanke på logistikk, slik at vi sikrer at vi til enhver tid har en oppdatert og tilfredstillende varebeholdning på alle våre flyplasser.

Hva gjør jeg med min bestilling dersom reisen min blir avbestilt?
Leie av produkter til flyreisen er en tjeneste i forbindelse med persontransport og derfor fritatt fra loven om angrerett. Produktene er reservert og holdt av til deg som leietaker og er ikke tilgjengelig for andre i denne perioden, leiebeløpet vil derfor ikke bli refundert av BarnOmbord ved avbestilling. Vi oppfordrer deg derfor til å ta kontakt med ditt forsikringsselskap.


Kjøp i nettbutikk 

Kan jeg kjøpe varer på flyplassen?
Ved Oslo Lufthavn Gardermoen er det mulig å kjøpe enkelte produkter. Det er ingen betalingsløsning ved inn- og utleveringsstedet, og bestillingen må foretas via vår nettbutikk. Du vil motta en ordrebekreftelse umiddelbart, denne må vises til personalet for at du kan hente ut produktet du har handlet. 

Kan jeg kjøpe varer i nettbutikken og hente på flyplassen?
Det er pr i dag kun mulig å hente salgsvarer på Oslo Lufthavn Gardermoen. Produktene må bestilles med minst 2 virkedager i forveien av henting i vår nettbutikk. I vår nettbutikk vil fraktmetoden "Oslo Lufthavn/Hittegods" dukke opp som alternativ om ditt valgte produkt kan hentes på flyplassen. Produktet hentes på Hittegods

Hvilke produkter kan jeg kjøpe på Oslo Lufthavn Gardermoen?
Sortimentet varierer etter sesong, og for en oversikt over hvilke produkter vi har tilgjengelige kan du henvende deg ved inn- og utleveringsstedet eller kontakte oss på e-post  info@barnombord.no.

Disse produktene kan kjøpes på Oslo Lufthavn Gardermoen:

  1. Ultimate Bilstolbeskyttelse
  2. CARES Sikkerhetssele
  3. FlyeBaby Barneseng/hengekøye for fly

Tilbyr dere tax-refund på produkter jeg kjøper i nettbutikken?
For kunder bosatt i utlandet tilbyr vi tax-refund. Ta kontakt med oss på info@barnombord.no for å motta et ferdigutfylt skjema på e-post. Dette legger du ved din salgskvittering som må leveres og underskrives av Tollen på flyplassen. Vi refunderer MVA-beløpet 7-14 dager etter at vi har mottatt dokumentasjon fra Tollen. Vi refunderer MVA-beløpet til samme kort du betalte med. 


Sikring av barn ombord på fly 

Kan jeg ha med bilstol ombord på fly?
For at bilstolen skal kunne brukes på fly må man ha eget sete til barnet, stolen må kunne festes med 2-punktsbelte og være max 46 cm bred, når du måler i bunnen. I tillegg må bilstolen være ECE merket, noe alle Skandinaviske og Europeiske bilstol er.

Er din stol godkjent for feste med 2-punktsbelte skal dette stå i brukermanualen til bilstolen. Ta med en kopi av denne siden i brukermanualen ombord, slik at du kan vise den frem om du får spørsmål fra besetningen. Husk at det alltid er besetningen og kapteinen som avgjør om du faktisk får bruke bilstolen ombord på fly. Vi oppfordrer derfor til at du tar kontakt med ditt flyselskap i forkant av reisen.

Hos oss kan du leie bilstolen Doona+.

Hva er CARES?
CARES er et sikkerhetsprodukt for bruk ombord på fly. Sikkerhetsselen er testet og godkjent for barn over 1 år (12 mnd) opptil 100 cm. Sikkerhetsselen er FAA godkjent, dette vil kort fortalt si at den er godkjent for bruk ombord på fly av Federal  Aviation Administration.

Husk at besetningen i de fleste tilfeller kun er opplært i utstyret de selv har ombord. Får du spørsmål om bruk av CARES ombord, så kan du vise til FAA-merkingen og brukermanualen på innersiden av sikkerhetsselen. Ved bestilling mottar du en beskrivelse av bruk av produktet og vi anbefaler deg derfor til å sette deg inn i dette før du går ombord.

Mer informasjon om CARES finner du her.


Kontaktinformasjon 

Telefon
Vi er tilgjengelige på telefon mandag - fredag 09.00 - 15.00. Helligdager er telefonen stengt. +47 913 16 597

E-post
Vi besvarer e-post innen 48 timer. info@barnombord.no

Facebook
Vi besvarer henvendelser fortløpende. @BarnOmbord